Wednesday, December 1, 2010

Kenapa Takaful Ikhlas lebih baik dari syarikat lain

tertanya-tanya apakah kelebihan Takaful Ikhlas berbanding dengan insurans islam yang lain seperti Etiqa, Takaful Malaysia atau PruBsn Takaful?

Setiap insurans yang ada di dalam negara kita Malaysia ini mempunyai kelebihan masing-masing. Ia diibaratkan seperti saling melengkapi antara satu sama lain. Antara kelebihan yang terdapat di dalam Pelan Takaful Ikhlas mempunyai satu borang yang di panggil borang Hibah.

Kita biasa dengar Borang Penama ialah borang untuk nama pewaris kita sekiranya berlaku sebarang musibah ke atas kita. Di sini pencarum perlu tahu apakah sebenarnya fungsi Borang Penama dan Borang Hibah.

Penama : Setiap nama yang diletakkan di dalam Borang Penama merupakan orang yang layak menuntut wang pampasan, TETAPI bukanlah orang yang layak menerima wang pampasan. Wang pampasan masih lagi tertakluk di bawah hukum Faraid.

Borang penama : ialah borang yang akan di uruskan oleh Amanah Raya untuk membuat proses tuntutan. Setiap nama yang tercatat di dalam borang penama tidak semestinya layak menerima wang pampasan kerana pembahagian wang pampasan akan mengikut hukum faraid.

Borang Hibah : setiap nama di dalam borang ini merupakan waris yang layak menerima wang pampasan tersebut. Borang Hibah juga mengecualikan wang pampasan daripada Hukum Faraid.

Borang Hibah memudahkan proses tuntutan dimana wang pampasan akan di bayar 100% terus kepada waris-waris yang tercatat namanya di dalam borang hibah tersebut. Ini tidak mengira nama waris tersebut terlibat dalam Hukum Faraid atau pun tidak.

Borang Hibah ini memudahkan proses tuntutan dan hanya mengambil masa 14 hari dari hari tuntutan dibuat kerana tidak perlu melalui Amanah Raya yang mana kadang kala megambil masa berbulan-bulan ataupun bertahun-tahun sebelum sesuatu pembayaran tuntutan itu dibuat.

TRIVIA: Sebab itu Takaful IKHLAS bahagian Death Claim adalah yang terbaik di Malaysia, paling cepat dalam tempoh 14 hari kerana adanya borang Hibah.

No comments:

Post a Comment